Blått Altarbrun till Uppsala Domkyrka

Altarbrun till högaltaret i Uppsala domkyrka 2015.

I motivet ville vi integrera former från den omgivande arkitekturen och bemöta både valvens former, pelarnas relief och den blå stjärnhimmel som man ser i Mariakoret (där Gustav Vasa ligger begravd) bakom altaret.

Huvudrollen spelas av en "Betlehemsstjärna",  hämtad ur en av de huggna bilderna på en av pelarna – vilket ingick som önskemål i uppdraget från början. Färgen skulle vara blå och altarbrunet fungera tillsammans med en mässhake, stolor och andra delar i en serie som komponerats av Erika Pekkari och som togs fram för några år sedan. Även då var Katarina Evans inblandad, då hon sydde alla de broderade detaljerna och motiven på det specialinfärgade ylletyget.

Altarbrunet är tillverkat av kasserade ylletröjor, vilket vi tycker tillför det värden i flera dimensioner – förutom den konkreta utmaningen med att försöka få ett till synes rätt dystert, dumpat material (det är verkligen inga vackra stycken som hamnat i påsarna som vi hämtar) att lysa.
Att ett material som nyss ansetts värdelöst förvandlats till något som fått till uppgift att pryda den mest centrala platsen i det fantastiska rummet i Domkyrkan. Något som ska skina för alla dom som samlas här en stund under den mörkaste tiden på året.

Att något trasigt och bortslängt, som egentligen skulle ha bränts, nu har blivit välsignat och hädanefter kommer att vårdas och förvaras omsorgsfullt för att under två veckor varje år plockas fram och varsamt hängas upp på sin plats på nytt – i vem vem hur många årtionden framöver?
En hållbarhetsaspekt det inte går att bortse ifrån i den tid vi lever här och nu.